Rose Pigg Kolvjackers Ålandstour

Bilder finns här TOUR DE ÅLAND 10 - 13/7 -14 Film finns här

Resumé Tour De Åland 2014

Torsdagen 10/7 Började med att vi bordade båten som avgick 10,00. Vi var 4st från Rose Piggs Kolvjackers, 3st Forkarby moppers, 3st Berga Häll Moppers, samt 2st från NHS (Norrtelje Husqvarna Smokers) båda åkte visst Suzuki hmm… På båten intogs den traditionsenliga räkmackan med en kall Stallhagen. Väl framme på Eckerö påbörjades färden mot Getabergen och första natten i Solltuna stugor. Efter ca 1 mil stannade vi på fika och skinksmörgås hos Ingvars dotter o dotterdotter samt hennes kille m familj som är bofasta på ön. När vi varit där ca 10min så small Monicas bakdäck (stillastående, lät som ett bösskott). Slangen var från typ 60 talet med ungefär 8st lagningslappar sedan tidigare :-) Efter lagning av bakhjulet o gott fika så körde vi vidare (Tack Kimmen m familj samt Elisabeth o Louvisa).

Efter ytterligare ca 2mil gjordes en halt på 1,5 tim hos en moppesamlare (har även bilar o annat skoj) och för första gången efter 3 tidigare försök genom åren fick vi äntligen komma in (ingen hemma tidigare) och se alla pärlor på nära håll Vi fick också ett långt snack med både herr, fru o son moppe. Faktum var att vi försökte hålla auktion på samlingen innan herr kom hem, men tyvärr. När vi kände oss nöjda med besöket (tackar så otroligt mycket för den trevliga titten) så gick färden återigen vidare mot Getabergen. Efter en rasad kopplingswire och ett bensinstopp (Compact) så kom vi fram till Ålands högsta boende där vi inackorderades i 3st 4 bädds stugor. Vi kan hela gänget varmt rekommendera ett besök där. Middag inmundigades på Soltuna Restaurang o Cafe, tror vi alla sade - bästa maten hittills på Åland, rekommenderas varmt. Kvällen avrundades med moppesnack och några svala öl – precis som det skall vara.

Fredagen 11/7 påbörjade vi vår färd med att besöka ön Geta och åka så lång ut som möjligt ca 1mil från Soltuna. När vi beundrat utsikten klart bar det av mot Saltvik och Runneröds stugor ca 3,5 mil. Med lite lufta framhjulet (tack till den snälla öbo som assisterade med privat liten kompressor från bilen) o tankpaus samt lite glass ätande på vägen så var vi snart framme utan några incidenter.

På Runneröds stugor så installerade vi oss i 3 stugor med plats för 4st moppers i varje. Gemensamma grillningen skulle inhandlas i närmaste affär som enligt Reisleitern låg 700m från vårt boende. Nu hade dessvärre butiken slagit igen utan att meddela Reisleitern. Så dom som åkte för att handla fick ta sig till Godby typ 1,2 mil bort. Efter det lilla missödet så tillagade Forkarby Moppers en kanon middag. Som vi alla glufsade i oss. Tack Forkarby gänget.
Och som vanligt löstes alla resterande världsliga problem resten av kvällen.

Lördagen 12/7 kl 10,00 Så påbörjades färden (ca 4 mil) söderut mot Mariehamn och för oss det välbekanta Strandbergs stugor. Inplanerat på vägen var ett besök på Stallhagen bryggeri, ännu en miss från Reisleitern… då dom öppnade först kl 12. Så vi for vidare mot Mariehamn. Vi installerade oss i 4st rum på Strandbergs stugor. Nu fanns lite tid över så några tog mopparna till Musée Shell macken ca 1 mil nordväst om Mariehamn medans damerna tog en runda på stan. Kl 13.00 så skulle alla träffas på von Knorring för den traditionsenliga bookmaker toasten m en stor stark. Nu råkade Victor få punka vid avfärden från Shell macken, så samlingen vid Ångbåtsbryggan i Mariehamn vart ca 1tim försenad - från att första till sista moppers var på plats. Och som vanligt upplevdes där Nordens bästa Bookmaker toast. Väl tillbaka på Strandbergs så vart det sola o bada nere vid poolen.
Resten av kvällen löstes (försök) några tekniska problem samt allmänt delameande (det där låter bättre än vare skrivs…) av upplevelsen av resan verbalt.

Söndag 13/7 packade vi alla grejer och tackade för oss, kl 09,30 påbörjade vi färden mot Eckerö. Typ 100m från Strandbergs så var Morris tvungen att stanna och åtgärda förgasare som han meckat med själv kvällen innan, efter detta gick moppen som ett skållat Troll – "Morris egen erfarenhet av ett Troll" Efter ytterligare ca 1km så fick Jenny punka som åtgärdades på traditionellt vis med lagningslapp (nu vare slut i förrådet på ny slang). Efter detta så rullade vi ca 2mil då hoppade gasvajern för Victor detta åtgärdades dock snabbt. Nu hade dock även Anders problem med sin moped som hade "värmenypt", men han klarade sig fram till 100m innan färjan där den dock med ett skrammel, skrammel, pang, pang sa upp sig helt... Anders hotade med att köra stressad Dappe nästa år :-) Även Husqvarna Cornetten o Compacten visade också tecken på att ha fått uppleva för mycket värme. Vi inväntade färjan på fiket vid Jakt och Fiskemuseet.

Sammanfattningen av denna tur blev: ca 20 mil med 3st punkteringar, 1 lossnad gas vajer, en rasad kopplingsvajer, lite justeringar på Morris CasZun samt 2 bensinstopp (Compacten). Vädret var bra förutom lite för mycket sol för dom med klen hud, eehhh - stor fågel - börjar på B, men den var så långt borta att få klurade ut den...

Sist men inte minst det viktigaste - otroligt fin natur och vägar som passade gamla moppar

Reisleitern lovar att även nästa år återkomma med arrangemanget Tour de Åland. Å vi andra tackar densamme för detta fantastiska år, med härligt väder (Nivea 30+) o god mat osv, allt upplevt i trevligt sällskap.

//Rose Piggs Kolvjackers

Bilder finns här Tack Ola o alla som var med, det här hoppas jag att vi alla gör om nästa år igen. //Webmaster Film finns här