Rose Pigg Kolvjackers Ålandstour

Bilder finns här TOUR DE ÅLAND 5-8/7 -12 Film finns här

Torsdagen började med att åka på båten som avgick 10,00. Vi var 2st från Rose Piggs Kolvjackers, 2st Forkarby moppers, 3st Berga Häll Moppers samt 1st från NHS (Norrtelje Husqvarna Smokers). På båten intogs den traditionsenliga räkmackan med en kall Stallhagen. Väl framme på Eckerö påbörjades färden mot första nattens boende - Runneröds stugor, färden tog lite tid eftersom Ingvar med ekipage stannade 4 ggr för rengöring och avkylning av förgasare/cylle. Första riktiga/planerade stoppet var på Stallhagens bryggeri, för provsmakning av nya ölsorter. Väl framme på Runneröds stugor i Lavsböle/Saltvik så installerade vi oss i två stugor med 5 sängplatser i varje. Vi tog sedan en snabb tur till närmaste affär där vi handlade morgondagens frukost samt middag som sedan intogs på verandan vid stugorna. När klockan började närma sig 22,30 så anslöt Robin på sin Honda (enda "moppe" som fungerar för honom) Denna dag så vart totalsträckan ca 5,5 mil.

Fredag kl 10.00 lämnade vi Runneröds och styrde kossan mot Kastelholms slott där Vasadagarna pågick, besöket omfattade även en rundtur i slottet. Runt 12.00 åkte vi söderut mot Mariehamn och följande nätters boende på Strandbergs stugor, en sträcka på ca 2,5 mil. Vid stugorna lastade vi av en del packning och fortsatte sedan färden mot Vessingsboda gocart. Vid broöppning i Strömsvik, efter bommarna öppnats o det började rulla så lyckades Ingvar med en framlänges volt utan moped, han undkom med nackspärr o skrubbsår på axeln. Fram och åter Mariehamn vart en sträcka på ca 5 mil. På kvällen vart det snabbmat på Ali´s grill som ligger ca 100m från boendet. Anders fick en kultkeps av Ali och vi blev alla bjudna på glass och kaffe efter maten, Det tackar vi Ali för. Därefter pratade vi Lapin Kulta, Carlsberg, matade myggen och hade moppediskussioner in på småtimmarna.

Lördag 10.00 åkte vi till den väldigt trevliga Shell macken (museum) Där vi tittade på både coola inventarier o Hot Rods samt en o annan gammal relik. På returen var det tänkt ett besök på Kungsö batteri, men moppegudarna ville annat då Lennart fick stopp och vart tvungen att mecka förgasare (smuts i munstycke). Detta löstes dock galant och kl 13.00 så intogs traditionell lunch på von Knorring - en bookmaker toast med en stor stark. Väl tillbaka vid Strandbergs stugor så blev det tipsrunda med 21 st moped och mc-relaterade frågor.

Resultat från tipsrundan:
1:a - Blommen, 16 rätt.
2:a - Lennart, 14 rätt.
3:a - Lasse, 13 rätt.

Kl 18.00 var det dags för gemensam middag i form av grillat kött med tillbehör (Tack Robin o Lennart) Sedan följde bastubad kl 20.00, för alla läsares (3?) skull så tog jag inte med kameran då... Resten av kvällen löstes (försök) alla möjliga o omöjliga tekniska problem samt vi hade även en liten upplevelseförmedling av resan verbalt.

Söndag morgon packade vi alla grejer, städade stugorna och tackade Sivan för oss, kl 10.00 påbörjade vi färden mot Eckerö. Ca 1,5 km från färjan stannade Ingvars moppe igen, men startade efter en stunds vila. 100m innan färjan pajar Ingvars växellåda... och han fick dra ekipaget för hand sista biten. Vi inväntade färjan på fiket vid postmuseet.

Sammanfattningen av denna tur blev: ca 23 mil, 5st stopp för rengöring av förgasare, 1 sympati stopp för klotnacke samt även nån liten bensträckare där emellan. Vädret var bra förutom lite duggregn på Lördag morgonen samt något mer ihållande på söndagen ca 1mil innan Ekerö (vi vart ordentligt blöta då). Sist men inte minst det viktigaste - en riktigt skön helg o skön upplevelse av otroligt fin natur och vägar som passade gamla moppar (inte så gamla dock) Webmaster vill här bara tillägga att den äldsta moppen nu klarat 2 år (ca 50 mil) utan fadäser :-)

Reiseleitern lovar att återkomma även nästa år med arrangemanget Tour de Åland.

//Rose Piggs Kolvjackers

Bilder finns här Tack Ola o alla som var med, det här hoppas jag att vi alla gör om nästa år igen. //Webmaster Film finns här