Tjo-hej på er..

Här diskuterar vi kring veteranmoppandet i största allmänhet. Sunt förnuft råder, ovårdat språk, påhopp osv... raderas utan förvarning av moderatorer/admin.

Moderator: tompa

Tjo-hej på er..

Oläst inläggav Lasse.J » mån 06 sep 2010, 07:52

Ny medlem här !
Gammal moppefantast som efter några års uppehåll äntligen fått "nått" att åka på igen :roll: Den sista innan denna var en "Stockholmare" och nu blev det en Komar :shock: ... Har aldrig ägt en Komar förut,
fick tag på den via en kund till mig förra veckan, den hade stått i en byggnad på han gård sedan han köpte huset, ca 12 - 13 år sedan, och säkert har den stått där bra mycket längre, mätaren som är fungerande visar på hiskliga 70,8 mil 8)
Komar verkar vara en blandning mellan kvalitet och Polskt grovhantverk :roll: När jag menar kvalitet så tånker jag på tändplattan, svänghjul, tändspole + div där inne..... det stär "Made in sweden" på det :lol: ... Förgasaren däremot är garanterat Polsk (läs senare under önskas köpa)

Just nu är tanken på mitt jobb, den var nästan fylld med något som liknade tunn mörkbrun olja + ca 1? liter av något som såg ut som rostflagor/fint grus Oj oj oj.... ska se var det går att göra åt det....

fixade lite med tändningen i går, gnistan på stiftet visade sig bara när man duttade snabbt på dödarknappen samtidigt som man trampade..
Tydligen var det en avlagring på brytarspetsen och/eller dålig kontakt på kondingen ? Men nu så, nu sprakar det fint igen... :lol:

Bilder vid hemkomsten (lite skitig och dammig, antagligen har den redan som ny läckt avgaser vid toppen och bränsle)

Komar 1965-66 MR-232 S38 motor

Bild

Bild

Smådetaljer som dessa är nog aldrig rörda 8)

Bild

Första gången jag ser en plomberad cylle .... orginal :roll: Synd egentligen........ tänker på framtida viktkompensering... :twisted:

Bild

Svenska grejor...
Bild
Bild
Lasse.J
Återfallsmopedist

Oläst inläggav Lasse.J » ons 08 sep 2010, 07:11

Men nu ni, efter dvalan i s?kert 20 ?r s? tog det fyra tramptag efter jag monterat f?rgasaren och tanken (som ?r rengjorda nu) Sedan b?de det r?k och lyste Bild
men det luktade inte mammas k?ttbullar precis Bild
Allt funkade, hel ? halvljus, tuten och bakljus...... s? efter att sv?rmor hittat en hj?lm som hon visste fanns i ett f?r?d s? kunde jag glida iv?g p? premierturen .
Hon sk?mdes lite n?r hon stod d?r med hj?lmen och sa, "den kanske ?r f?r ful"
N?.... sa jag Bild

Bild

Bild

Fl?skade p? med en tur p? n?stan tre km 8) och efter ca tv? av dom tre s? hade toppfarten ?kat till hiskliga 27km/h :twisted:
Det var n?stan s? det bl?ste i h?ret lite
Lasse.J
Återfallsmopedist

Oläst inläggav Blommen » fre 10 sep 2010, 10:50

Både kanon skön störtkruka o cool moppe du har :)

Vi for en sväng på drygt 5 mil i går kväll - det börjar bli kyligt på kvällarna nu

Bild
..........\ ! /..........
.......( @ @ ).......
----o0o-(_)-o0o----

//Blommen
http://www.veteranmopeder.com
Användarvisningsbild
Blommen
Site Admin

Oläst inläggav Lasse.J » sön 12 sep 2010, 19:40

Jo d?, Komar var ju st?rtsk?n och st?rtsl? :lol: Den fick vandra vidare till en som vill ha orginal, och inte har s?dana prestanda-krav som mig 8)
Sedan n?gon timme s? st?r nya ?lsklingen i garaget :twisted:
Den g?r fortare p? ettan ?n Komar gjorde p? "alla" v?xlar (l?s tv?)
En s?dan h?r hade jag som femton?ring och polaren ocks?, fast en Cross Special, jag diggar denna mer f?r dom st?rre hjulen (23") ?ker mycket ock fiskar ? s?....

Lasses nya mumsing..... :lol:

Bild

Bild
Lasse.J
Återfallsmopedist

Oläst inläggav Lasse.J » sön 12 sep 2010, 19:43

Verkar f? f?r lite soppa efter 300 meter ? men vi ska fixa det :wink:
Ska nog trimma "ned" lite va de lider :roll:
Fler raporter kommer 8)
Lasse.J
Återfallsmopedist

Oläst inläggav Blommen » sön 12 sep 2010, 19:53

Nice :P
..........\ ! /..........
.......( @ @ ).......
----o0o-(_)-o0o----

//Blommen
http://www.veteranmopeder.com
Användarvisningsbild
Blommen
Site Admin

Oläst inläggav Lasse.J » mån 13 sep 2010, 06:43

Blommen skrev:Nice :P

Ja, den var verkligen nice :) fruktansv?rt stabil , bra st?tar bak och bra funktion p? framgaffel, inget sladder och glapp n?gonstans, dessutom h?g och bra (jag ?r ju 188cm / 105kg) man ?kte v?ldigt bekv?mt p? den.

Nu ser jag verkligen fram emot kommande mopperallyn och kv?llsturer :lol:

Ska fixa till en del saker s? jag f?r den som JAG vill ha den, bla fasts?ttningen av f?rgasarn, kattstrypare nu :shock: och ska det verkligen vara en 17mm gasare till 70cc :roll: l?ter klent ?
innom sin tid ska den ocks? lackas om till riktig orginal f?rg, m?ste ju ocks? ha en hastighetsm?tare, s? det inte g?r f?r fort :wink:

Det roligaste ?r dock att jag tingade p? en lika dan 618S till frugan som vi ska h?mta s? fort kassan till?ter (men den ?r den lite l?ngsammare versionen 50cc) :lol:
Lasse.J
Återfallsmopedist

Oläst inläggav affe » tis 14 sep 2010, 15:08

Lasse.J skrev:
Blommen skrev:Nice :P

Ja, den var verkligen nice :) fruktansv?rt stabil , bra st?tar bak och bra funktion p? framgaffel, inget sladder och glapp n?gonstans, dessutom h?g och bra (jag ?r ju 188cm / 105kg) man ?kte v?ldigt bekv?mt p? den.

Nu ser jag verkligen fram emot kommande mopperallyn och kv?llsturer :lol:

Ska fixa till en del saker s? jag f?r den som JAG vill ha den, bla fasts?ttningen av f?rgasarn, kattstrypare nu :shock: och ska det verkligen vara en 17mm gasare till 70cc :roll: l?ter klent ?
innom sin tid ska den ocks? lackas om till riktig orginal f?rg, m?ste ju ocks? ha en hastighetsm?tare, s? det inte g?r f?r fort :wink:

Det roligaste ?r dock att jag tingade p? en lika dan 618S till frugan som vi ska h?mta s? fort kassan till?ter (men den ?r den lite l?ngsammare versionen 50cc) :lol:

Lycka Till, t?nk om frugan vill ha den vassaste 8)
// En glad pensionär
Användarvisningsbild
affe
Moppemästare

Oläst inläggav Lasse.J » tis 14 sep 2010, 18:40

affe skrev:
Lasse.J skrev:

Lycka Till, t?nk om frugan vill ha den vassaste 8)

Nope..... 8) Hon har redan brakat in i grannens h?ck (Syrenh?ck) med den Bild

Bild
Lasse.J
Återfallsmopedist

Oläst inläggav Rexcom » lör 18 sep 2010, 11:31

V?lkommen in i mopeddimman.
MVH
Gunnar
Sthlm
Mecka
Rexcom
Moppemästare

Oläst inläggav Lasse.J » lör 18 sep 2010, 13:55

Rexcom skrev:V?lkommen in i mopeddimman.
MVH
Gunnar
Sthlm

Thank you ....... :wink:
(ska mecka lite i kv?ll, tillsammans med n?gra kalla ?l 8)
Lasse.J
Återfallsmopedist

Oläst inläggav Rexcom » lör 18 sep 2010, 15:45

?l ?r gott. Har bara 2 kvar efter g?rkv?llen.
Lycka till med mekandet.
H?r av dig om du st?ter p? patrull med n?got mekaniskt, s? KANSKE jag kan hj?lpa. Tv? huvuden som t?nker borde vara b?ttre en en skalle va?
Moppev?n.
Gunnar
sven-gunnar.hjort@comhem.se
Mecka
Rexcom
Moppemästare

Oläst inläggav Lasse.J » lör 18 sep 2010, 19:15

Haha... ja, nu ?r det slut p? ?l h?r ocks? :cry: och motorn ?r strippad p? allt trim, nu ska det s?ljas eller bytas mot n?got lugnare :lol:

Vi f?r se vart det tar v?gen.... men snart vill jag ut ? ?ka igen 8)

Bild
Lasse.J
Återfallsmopedist

Oläst inläggav Lasse.J » mån 20 sep 2010, 08:47

Ville bara visa vad som h?nde i g?r em. :lol:

En v?nlig polare ville byta bort sina orginal grejor mot mitt "getingbo"

S? nu ?r b?de moppen och jag lyckliga .....
Se s? fint det kommet att bli 8) Nu ska det bara putsas till lite ! r?cker om den susar fram i 40-45 och samtidigt ?r skapligt stark :roll:

Bild
Lasse.J
Återfallsmopedist

Återgå till Allmänt