Rose Pigg Kolvjackers Ålandstour

Bilder finns här TOUR DE ÅLAND 09 - 12/7 -15 Film finns här

Resumé Tour De Åland 2015:

Torsdagen 9/7 började med att åka på båten som avgick kl 10,00. Vi var 3,5 st från Rose Piggs Kolvjackers, 2 st från Forkarby Moppers, 2,5 st Berga Häll Moppers samt 2 st från NHS (Norrtelje Husqvarna Smokers). Halva siffror beror på att Moris hade svårt att bestämma vad han tillhörde. På båten intogs den traditionsenliga räkmackan med en kall Stallhagen. Väl framme på Eckerö påbörjade färden mot Vårdö och Sandösunds stugor. Efter några kilometer så nöp Anders Fram... varpå päronet monterades bort och ersattes av en Lapin ölburk (som någon i all hast var tvungen att tömma :). Efter 1,5 mil stannade vi på fika och skinksmörgås hos Ingvars dotter med familj o pojkvän. Efter ca 1 timmes fika körde vi vidare.
1,5 mil senare gjordes en halt pga en lös förgasare för Robin, som snabbt kompletterades med en annan M5 pinbullt (fanns även nya...) Nästa stopp var en punktering på Robins moped, då det bara var 3 km kvar till Sandösunds stugor... Vi inackorderades i 4 bädds stugor (vissa hade kök tror jag /red :-) Kan varmt rekommendera ett besök där. På kvällen var det dags för ytterligare lagning av Robins bakslang.
Kvällen avrundades i deras restaurang med lite mat, några spelade även minigolf följt av mopedsnack och några kalla öl.

Fredagen 10/7 Påbörjade vi vår färd mot Bastö. Gjorde en pit stop med fika vid Bomarsunds fästning.
Sedan försökte vi hitta en mekanisk verkstad som Ingvar blivit tipsad om, men som vi inte hittade. Samtidigt med detta får Robin laga sitt bakdäck igen.
När färden påbörjades igen kom Moris 50m när han tappade kedjan. Kedjespännaren hade dåliga gäng, detta fixades snabbt.
Nästa stopp blev vid traditionsenliga besöket på Stallhagens bryggeri, där vi smakade på nya ölsorter och käkade utsökt mat. Efter besöket när vi kom ut till mopparna så var återigen luften slut i Robins bakdäck, nu gjordes nödlösning... vi pumpade och körde så långt vi kunde och behövde endast stanna en gång för påfyllning på ca 1,5 mil.
Väl framme på Bastö stugor så installerade vi oss i 3 stugor med plats för 4 st i varje (kanon trevliga o rymliga stugor). På kvällen badade vi bastu och intog kvällsmaten på deras restaurang (jätte god mat, både till middag o frukost). Och som vanligt löstes alla resterande världsliga problem resten av kvällen. På kvällen påtalades även att Moris borde byta kedjespännaren, men han tyckte den funkar.

Lördagen 11/7 Innan färden påbörjades, som gick söderut mot Mariehamn och Strandbergs stugor – så kunde vi konstatera att Robins bakdäck hade lagat sig själv, luft fanns kvar i däcket... men efter några meter från stugorna tappar Moris kedjan, och nu förstod han att han behövde byta kedjespännare. Efter ca 2 mil så nyper Anders Fram igen och som vanligt fick den svalna och färden fortsatte. Väl framme i Mariehamn så inhandlades en ny slang hos Jussi (Jätte tack till Jussi som tillhandahöll butikens resurser på en lördag) men när Robin kom ut med den var däcket tomt på luft igen... Vi rullade dock ned o installerade oss i 3 st rum på Strandbergs stugor. 13.00 så skulle alla träffas på von Knorring för den traditionsenliga bookmaker toast m en stor stark. Och som vanligt var det Nordens bästa Bookmaker toast. Väl tillbaka på Strandbergs så solades det och badades i poolen. Gemensam grillning och bastubad på kvällen med Robin som grillmästare som vanligt (han hade ju också mycket passande redan inoljade händer sedan dagens mekning :-) givetvis upplevdes allt i gassande sol.
Resten av kvällen löstes (försök) alla tekniska problem samt upplevelse av resan verbalt.

Söndag 12/7 packade vi alla grejer och tackade för oss, kl 09,30 påbörjade vi hemfärden mot Eckerö. Denna gång slog vi nog nytt rekord inget hände på 3,5 mil med mopederna. Vi inväntade färjan på fiket vid Jakt och Fiskemuseet.
Sammanfattningen av denna tur blev: snudd på 20 mil, 4st punkteringar, 4st värmenyp, 1st tappad förgasare, en trasig kedjespännare samt lite små justeringar på en Japs. Vädret var bra förutom lite för mycket sol för dom med klen hud.
Sist men inte minst det viktigaste - otroligt fin natur och vägar som passade gamla moppar som är genomgångna innan resan.

Reisleitern lovar att även nästa år återkomma med arrangemanget Tour de Åland. Årets deltagare tackar densamme för ännu en fin helg, med - som vanligt bra väder :-) god mat mm, allt upplevt i trevligt sällskap.

/Rose Piggs Kolvjackers

Bilder finns här Tack Ola o alla som var med, det här hoppas jag att vi alla gör om nästa år igen. //Webmaster Film finns här